Trening etter svangerskap – del 1

Som sertifisert MammaMage trener får jeg ofte spørsmål om når man kan begynne å trene igjen etter en fødsel.

Vi har ingen anelse hvordan den første tiden etter en fødsel kommer til å være. Selv om noen kanskje har vært gjennom det en eller flere ganger før, er det som regel alltid forskjellige faktorer å ta hensyn til. Det kan være alt fra en hard fødsel, lite søvn, til småsøsken som krever sitt. Eller på den andre siden kan alt ha gått knirkefritt, du får masser av søvn og den lille sover og er stort sett fornøyd.

Etter min fødsel hadde jeg hendene fulle, siden jeg fikk to små på en gang. Den første tiden bestod hverdagen min av amming, morgenstell, amming, bleieskift, amming, vugging, bleieskift, amming, vugging, amming, bleieskift, amming, kveldstell, amming – og alt dette ganger 2. Jeg skulle rekke å dusje og stelle meg selv, gjerne spise litt også. Hestene våre skulle få mat 3 ganger om dagen, de skulle både inn og ut + det skulle møkkes for, børstes og fikses mat for. Jeg for min del, hadde ikke sjans å tenke på trening.

Heldigvis ikke alene

Nå skal det også nevnes at jeg har verdens flinkeste mann. Vi var (og er) to om ALT. Uten han hadde jeg aldri klart å stå oppreist!

Så all ære til alenemammaer og -pappaer; jeg bøyer meg i støvet for dere og hvordan dere får kabalen til å gå opp.

Når det kommer til trening, selv om det gjelder etter et svangerskap eller en fødsel, er det ingen fasitsvar. Heldigvis. Derfor er jeg forsiktig med å si at sånn eller sånn er det – Punktum.

Noen er kjempeivrige med å komme i gang med trening etter fødsel og har masse energi, mens andre kan, som meg, føle at trening kan bli en for stor belastning, både fysisk og mentalt!

Hvis jeg hadde sagt til nybakte mødre at de måtte komme i gang med trening 6 uker etter fødsel, og disse mammaene ikke var helt klare for det, kan det lede til at de får dårlig samvittighet, at de føler seg elendige fordi «alle andre» klarer det, men ikke de.

Det samme gjelder om jeg skulle sagt til ei som var superklar til å sette i gang med trening «Nei, hold an, du må vente så og så lenge». Hun ville jo blitt sprø av mindre og kanskje det ville ledet til sammenbrudd?!

Det som er viktig…

…er å kjenne godt etter selv om hva som er riktig og viktig for DEG, DIN kropp og DIN hverdag! Om du er klar for å begynne med aktivitet 2 uker etter fødsel (les: ikke hard styrketrening, hopp, sprett og tjohoo) eller om det er 9 måneder etter fødsel, er det heldigvis ingen andre enn DU som har fasit på det.

Jeg begynte å trene systematisk 5 år etter fødselen, og det gikk veldig fint med meg.

#skapdegengodhverdag

Del på sosiale medier
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter